Elwiz funderar

Hur ofta/mycket fixar ni med pälsvård mm.?


Hur ofta..:
* Badar ni er hund/ar?
* Fönar ni pälsen efteråt?
* Borstar, kammar, reder ut päls?
* Klipper, rycker, trimmar?


* Vad använder ni för schampo?
* Använder ni balsam eller liknande efteråt?



Våra svar:

- Vi badas ca var 3-4e vecka, blir mer nu med allt slask!
- Matte brukar föna pälsen på oss då vi torkar så otroligt långsamt!
- Matte borstar oss varje dag (nästan) då vi lätt får tovor, mest pga varandra (dregelkletiga tovor osv).
- Vi har faktiskt aldrig blivit klippta eller något sådant, hehe. Men till sommaren funderar matte på att raka ner mig. Blir så lätt varm, men hon tänker spara huvudet och svansen ;).

- Vi använder "All Natural Pet Schampoo, Aloe & Oatmeal med lukten Melon/Gurka (luktar som godis) eller päronschampot från Chien Chic de Paris.
- Inget balsam än sålänge men det skall matte köpa så småningom.

Kommentarer
Postat av: Jonna & Puff

Vilken bra fråga precis när jag planerade när sjutton ska jag hinnar med kvällens hundspa-leken:..



Puff badas relativt ofta. Minst vart 3:e vecka, men oftast oftare (haha, var roligt det lät) då vi badar han inför utställningar eller om vi ska ha med honom till något speciellt eller så. Så vissa perioder blir det till och med så ofta som 1 gång i veckan.



Jag fönar pälsen till och från. Inför utställningar fönar jag, och oftast annars också, men ibland orkar jag bara inte. Puff har ju ingen underull så han torkar superfort ändå.



Vi reder ut päls ungefär lika ofta som vi badar honom. Nu när han har växt ur valppälsen så blir det knappt några tovor alls.



Klippa/trimma gör vi inte, förutom gör fint på tassarna (klipper på sidorna och under, men pappisar ska ha fina "tomtetoffsar" på tåna.



Jag badar Puff med Esprees Plum Perfekt-shampoo samt balsam och använder K9:s Nano mist som tovutredare/leave-in condiditioner.



Pappispäls är väldigt enkel i pälsvårdsfronten, vilket passar bra för mig :)

2010-03-26 @ 12:44:15
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: jannica

Jag duschar hundarna ca 3-5 gånger om året. Om det lerigt så duschar vi bara benen och magen, men oftast behövs det inte, då båda hundarna har en sådan päls så att allt smuts/lera ramlar av när man torkar dom.

Atlas har vi duschat lite mer för att vänja honom vid det..



Jag fönar efter varje dusch - annars tar det flera dagar innan dom torkar och riskerar att få fukteksem. Vi brukar föna i omgångar under dagen. Speciellt på Atlas som inte har tålamod att stå kvar i mer än ca 15 min åt gången.



Jag borstar ca 1 gång i månaden faktiskt. Zhalle blir aldrig tovigt förutom vid baken/bakbenen. Så där borstar vi lite oftare. När han fäller borstar vi mer såklart, haha :P

Atlas har vi borstat lite oftare, för att vänja honom.



Jag klipper Zhalles tassar på vintern då han får en massa snöbollar mellan trampdynorna. Lite på frambenens baksida då han har lång päls där, för att det inte ska fastna där heller.

Atlas klipper vi inte alls.



jag använder Top Performance Bright Magic Shampoo - som Atlas uppfödare tipsat om. Den luktar också godis :)

Inget balsam...



2010-03-26 @ 15:35:30
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Ira & Mio

Oj så mycket du funderar över lillplutten! Eller är det snarare din matte som undrar.. hihihi.



Svar:



* I Stort sett var 2-3:e vecka, sommar kan bli lite oftare kanske 1 ggr/v



* Ja det måste vi, det blir tovigt annars och pälsen bir mjukare när det fönas och borstas samtidigt.



* Ojoj, egentligen behöver han en ordentlig genomgång varje vecka men matte e så lat ibland, men minst en gång på 2 veckor blir det, ibland behöver han 1-2 ggr per vecka allt beror på hur vädret är, vad han gjort etc.



* Tassarna, Nosen, magen och rumpan trimmas varje 2:e vecka, öron varje vecka resten av pälsen varierar under vinter har vi velat ha lite mer päls p.ga kallt ute men lite topp-klipp blir det varje gång han badas, men ordentlig klipp av kroppen kanske var 3:e månad, lite olika...



* K9 och TIGI, har provat massor olika och nu håller jag mig till K9 och TIGI



* ABSOLUT!!



Ja det var vårt svar!

Trevlig helg



2010-03-26 @ 17:38:13
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Carina

Mina vovvar badar inte alls ofta, endast om de är riktigt smutsiga eller om vi har varit och badat i havet. Enzos päls fönas men Tyson torkar snabbt och behövs inte fönas. Borstar ca 1 gång i veckan och då klipper jag Enzos tassar, han har rätt lång päls mellan trampdynorna. Tyson behövs aldrig klippas. Använder K9 som schampo. Hoppas ni får en mysig fredagskväll

2010-03-26 @ 20:20:14
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Michelle & Lotus

Borstar alltid pälsen innan bad för att se till att det inte finns några tovor. Havanaiser ska badas ungefär var annan vecka. Lotus badas ungefär en gång i veckan nu som valp eftersom han skitar ner sig så mkt, speciellt i detta ler väder. Han tränas med borstning varje dag nu oxå. Klipper klorna ungefär en gång i veckan. Jag använder just nu ett schampo från LeChien (tror det heter chic de la chien eller liknande) Doftar päron. Karmar ut det mesta vattnet med en handduk eller plutoduk, sedan fönar jag lite.

2010-03-26 @ 23:16:44
URL: http://lifeoflotus.webblogg.se/
Postat av: Jimmie och Kingeling

Alltid kul att läsa om andras pälsvård :)



* Jag badar Kingens tassar och öron varje vecka (de blir såå smutsiga, speciellt när öronen doppas i mat- och vattenskålarna^^)

* Fönar alltid efter bad. Fönar också ifall det regnat när vi varit ute på promenad.

* Borstar, kardar och kammar varje dag :)

* Besatt som jag är rakar jag Kingen minst en gång i veckan. Men då är det ansiktet, insidan av tassarna och öronen som rakas. På sommrarna brukar jag raka hans kropp varannan vecka ungefär.



* Just nu änvänder jag mest K9 schampo.

* Använder alltid conditioner/balsam :)



kramar

2010-03-27 @ 12:33:58
URL: http://kingeling.blogg.se/
Postat av: Ira & Mio

Jo jag är nöjd med båda produkter.. Tigi luktar väldigt gott också en + med produkten.. men båda är lika bra tycker jag. båda är dryga också, det tyckte jag inte med espree som tog slut fort. har förbrukar massor med flaskor espree medans jag fortfarande är inne på det första flaskan med både tigi och k9 men tigi schampoo tog slut för 2 veckor sen, har fortfarande balsam kvar ska köpa ny flaska nästa lön :-)

2010-03-27 @ 12:42:04
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Michelle & Lotus

Ja det gör vi. Tycker verkligen om det schampot, jättebra. Och sen passar ju pärondoften till mig som är svag för allt som luktar eller smakar päron.

2010-03-27 @ 13:25:48
URL: http://lifeoflotus.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0