agilitykurs

Kära dagbok.

Idag började agilitykursen! Det var så spännande när matte stod i köket och hackade korv, precis som hon brukade göra när vi skulle till lydnadskursen. Vi packade in oss i bilen och körde iväg, Gibbe skällde som en tok åt allt och alla där bak. När vi kom fram skällde han åt alla hundar och människor på planen medan jag mest fnös och gav ifrån migett öronbedövande skall lite då och då. Men matte fick tillslut tyst på Gibbe genom att muta honom med korv och då lugnade jag också ner mig.
När mormor och Gibbe hade åkt blev jag som vanligt och vi alla ställde oss i en ring runt instruktören för att ha en liten presentation av alla och en liten genomgång.
Jag la mig ner och lyssnade men pep då och då för att få uppmärksamhet.
Vi fick presentera oss en och en, först ut var en glad labradormix skulle jag gissa på (vi sa aldrig raserna) som var ett par år gammal minns ej heller namnet tyvärr! Sedan var det en Bordercollie som var väldigt hyper och uppspelt och tyckte allt var superball den hette Boss och var 5 år tror jag.
Sedan var det en vit staffetik som jag pep åt och ville impa på, Doris eller något sådant hette hon, 2 år och var också superglad åt allt. Sedan var det lilla jag, Elwiz snart 1,5 år lite smått nervös men otroligt söt..sötast såklart ;). En pomeranian kille vid namn Charlie också 2 år - superdupersöt tyckte matte.
Oså en liten vit/svart fläckig lurvig hund som vi inte heller minns namn eller ålder på tyvärr, lite blyg.
Och tillsist en stor lurvig svart sak, matte tyckte de såg ut som en nerklippt briard slash portugisisk vattenhund han var 1,5 år som mig och hetter Morris.
Så där hade ni alla ekipagen! Vi blev indelade i två grupper dock så nästa vecka tränar vi kl20 istället för kl19.

Träningen började iallafall med att få kontakt med sin hund, gå runt på planen mellan alla deltagarna och öva fot o allt annat som skräver ögonkontakt. Gick bra för mig trots alla andra hundar, gjorde inte ett enda utfall ingenting! Jag är helt bekväm runt andra hundar sålänge dom inte kommer allt för nära! Det gillar jag inte då kan jag börja morra eller fnysa!
När kontakten satt som den skulle ställde vi oss på ena sidan av planen bredvid varandra och en i taget fick öva på inkallning för att se till att de satt som de skulle då det är en viktig sak inom agility.
Matte blev smått förvånad när jag kom rusande då hon ropade men istället för att svänga in vid hennes sida så sprang jag förbi och ut på gräsplanen för att lukta på allt gott som fanns o lukta på där. Men alla fick göra inkallningen 2 gånger och andra gången gick de felfritt! Många hundar tog ett ärevarv på gräsplanen bakom sina hussar o mattar för de var ju så hiimla spännande allting!
När det var gjort började vi introducera slalom, det ställdes en liten hink nån meter efter sista salomstolpen och matte la ner en massa godis där medan jag såg på. Sedan gick jag slalom genom pinnarna och skulle därefter springa mot skålen med godis för att träna in att vi skall röra oss framåt och inte gå fot runt hela agilitybanan!
Det gick iallafall jätte bra och instruktörerna sa att det skulle nog gå fort fram för oss.
Nr2 var ett hinder med en godisskål nån meter efter på andra sidan, så fort vi koncentrerade oss på hindret istället för matte så skulle hon säga varsågod/kör/hopp aa vilket man nu ville. Jag gick dock fot fram till hindret, hoppade över och gick fot igen efteråt fram till godisskålen.
Då skrattade instruktörerna och sa till hela gruppen att detta händer när en hund är för lydig och berättade att jag varit en mönsterelev på deras lydnadskursen, då blev matte lite mallig, jag också ^^,! Andra gången gick dock bättre för då fattade jag vad jag skulle göra.
Sedan hann vi inte med så mycket mer för då hade de 45 minutrarna redan svischat förbi. Såklart tog vi pauser osv för att inte trötta ut oss helt.
Jag fick dessutom på mig en tröja när allt var slut för att inte kyla ner musklerna, det blåste nämligen iiiskallt idag!
Vi fick med oss eukanuba foder och royal canin provsmak samt ett litet infohäfte om agility. Så nu lääängtar vi till nästa gång!
Jag älskar mig hund för han är så JÄVLA BRA! :DVi

Kommentarer
Postat av: Ritha

Vad kul att Elwiz tyckte det var roligt, måste skratta när han gick fot med dig.

Bella hon springer som sjutton, har inte tid med fot eller något sådant. Elwiz kommer säkert att sätta fart när han vet vad han ska göra.

Lycka till hälsar Ritha O Bella

2011-04-08 @ 19:01:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0