Fundering

Hejhopp! Här kommer en Elwiz funderar igen :).

På valpkursen vi gick så berättade Gibzon att dom på sista gången berättade att valpar endast skall gå max 10 minuters promenader enda till dom är 1 år gamla. Att det viktigaste var mentalstimulans, lägga korv i träd, balansövningar på stockar i skogen, vardasglydnad eller liknande.


Vad tycker ni om detta?



Matte tycker till:
Jag tycker att 10 minuters promenader låter väldigt lite för en valp över 6 månader. Jag tror mer på att man ser själv när valpen är trött. Jag brukar låta Elwiz springa lös i skogen, då har han möjligheten att ta promenaden i sitt tempo, stanna när han vill osv.
För mig låter det konstigt att en hund bara skall få gå max 10 minuter och sedan hejsan svejsan när den fyller 1 år så skall den med ut på 1-2 timmars promenader. Jag brukar istället köra efter listan:
2 mån - 5 min
3 mån - 10 min
4 mån - 15 min
5 mån - 20 min
6 mån - 25 min
7 mån - 30 min
8 mån - 35 min
9 mån - 40 min
Såklart varierar det från ras till ras, en stor Grand Danois kanske inte skall gå allt för långt i början med tanke på lederna och för en liiten chihuahua så blir det ju rätt långt osv.
Men att öka med ca 5 min per månad tycker jag låter som en bra idé för då hinner ju valpen vänja sig och man ökar i takt med att den växer sig starkare.
Men sen är självklart mentalstimulering väldigt viktigt!

Kommentarer
Postat av: e

2010-05-17 @ 16:21:43
Postat av: Ebba & Molly

Den listan följde vi också, håller med om att 10 min upp till ett år låter alldeles för lite! :O

2010-05-17 @ 16:23:00
URL: http://http:/dreamingaboutmolly.blogg.se
Postat av: Sara & Gabbe

Ju större hund desto kortare ska den gå som liten. Höfter o leder tar stryk när de växer o det kan straffa sig när de blir äldre. Små hundar klarar mer! Gabbe fick gå mycket som valp men man ser ju inte om han tagit skada av det förrens om en 5-8 år.. (han är inte ens 3 år fyllda)

2010-05-17 @ 17:46:49
URL: http://gabbegubben.blogspot.com/
Postat av: Jonna & Puff

Och vi har körd med känslan. Puff var ju extremt pytteliten som valp så man fattade liksom att den där saken orkar inte så långa promenader med de där korta benen. Han har klarat sig hittills.

2010-05-17 @ 18:21:44
URL: http://jonnax.blogg.se/
Postat av: Anna & Flattgänget

Jag tycker din "gå lista" verkar bra! Själv motionerar jag mina valpar och unghundar mer än vad dem säger att man borde. 10 minuter verkar väldigt lite tycker jag och mina får nog hänga med på lite längre sträckor på kanske 20 min. men med paus om valpen är trött! Märker man att unghunden är trött så är det ju bara att stanna och vila ett tag. Sen går man sälvklart inte timmar med så valpar utan lite mindre sträckor :)



Svar: Jaaa, jag tror man måste vara polis i fem år innan man kan utbilda sig till hundförare. Men har man ett mål kanske inte 5 år är så himla länge alls. Hoppas jag på i alla fall. Hehe.

2010-05-17 @ 19:45:46
URL: http://modig77.blogg.se/
Postat av: Ira å Mio

regelrätt promenad med koppel och bara gå och gå så har jag hört man ej ska gå längre än 20 min (ej hört 10 min) men med valpar ska man helst inte gå och gå bara utan som sagt bara låta dem leka jaga leksak, jaga oss, leka med boll, skutta runt lite, jag började dock tidigt med promenader men bar alltid mio så fort jag såg han segnade eller för ivrrig och sprang för mkt för hans bästa då bar jag honom typ 10-15 min så han får vila sen brukade han sprattla ur famnen o vill ner igen.. den promenadrunda är på 30 min, idag är den gäsp för honom, mer som en kissrunda han vill mkt mer idag men han är ju 2 år nu oxå hehe

2010-05-17 @ 20:54:11
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Carina

När vovvarna var små så gick vi inte alls promenader utan de fick busa på gräsmattan. Sen blev det lite koppelträning men inga motionsrundor. 10 minuter upp till ett års ålder låter lite väl lite. Jag har alltid försökt att hitta på saker under promenaderna så det blir ju oftast mental stimulans oxå.

2010-05-17 @ 21:58:27
URL: http://tysonochganget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0