Elwiz funderar

Kära bloggvänner!

Många av er (kanske alla?) har hund. Vissa nöjer sig med det men några vill ha en till eller fler hundar.
Man kan väl säga att det finns en osynlig regel som säger att man skall vänta tills den hunden man redan har är ca 2 år gammal. Då skall man alltså ha hunnit uppfostra klart den, hormonerna har väl lagt sig lite och den är lugnare.
Vad tycker ni om detta?

Rätt / Fel?


Måste man vänta i 2 år, skall man vänta längre eller kan man ta nästa valp när som helst?

Kommentarer
Postat av: Mimmi & Bamse

Det är upp till var och en.. Jag själv kommer vänta tills Bamse är minst två år. För det är mitt mål att han ska vara 100% klar om du förstår hur jag menar? :) är väldigt sugen på en till redan ju men får vänta.. :)

2010-01-02 @ 23:36:55
URL: http://tramsebamse.blogg.se/
Postat av: Sara

Två år hade jag aldrig hört. Å andra sidan har jag aldrig hört något alls om den saken. Jag tänker att det är ett personligt val. Själv resonerar jag som så att eftersom jag är nybörjare när det gäller valp vill jag helst fokusera fullt ut på galna lilla Texas så att han får det han behöver. Sen finns ju valpdrömmarna där ändå ;)



Funderar du på en till?

2010-01-03 @ 11:05:21
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Carina

Tyson är exakt ett år äldre än Enzo och jag tänkte nog aldrig på hur stor ålderskillnad jag ville ha mellan dom. Tyckte det kändes bra med just dessa hundarna, Tyson är en lätt hund så det har inte varit några problem än så länge :-) men det kan nog bero mycket på hundarna, både på den man har och den man skaffar sig.

2010-01-03 @ 11:05:50
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: jannica

Håller med alla ovanstående kommentarer, det beror helt på. Oftast vill man ju fokusera fullt ut med den första och när den är "klar" tar man an nästa utmaning. Sen är det ju så att alla olater oftast smittar, så det är något man bör fundera på..



Sen beror det väl på hundarna också, jag vet att Zhalle inte är ett dugg dominant och älskar andra hundar och leka och busa, så då passar det ju med en till. Och oftast vill man ju ha egentid med hundarna och då är det lättare att vänta och riktigt lära känna den första hunden och tillgodo se dens alla behov.

Zhalle var 3 år när vi hämtade hem Atlas.

2010-01-03 @ 12:49:04
URL: http://zhalleslashatlas.blogg.se/
Postat av: Elisabeth,Roger,Atlas o Yzer

Innan vi skaffade Yzer så hade vi oxå planer på att skaffa en till valp, men tänkte vänta tills Atlas var runt 3 år då. Vi frågade våra kursledare lite då när vi funderade över om vi skulle ta över Yzer. Dem sa då att 2 hanar kan bråka men så fort den ene ger sig är det lugnt, då var det värre med två tikar då i värsta fall det kunde gå riktigt illa. Men det var enligt dem.



Innan vi skaffade Yzer så hade vi oxå planer på att skaffa en till valp, men tänkte vänta tills Atlas var runt 3 år då. Vi frågade våra kursledare lite då när vi funderade över om vi skulle ta över Yzer. Dem sa då att 2 hanar kan bråka men så fort den ene ger sig är det lugnt, då var det värre med två tikar då i värsta fall det kunde gå riktigt illa. Men det var enligt dem.



Yzer är en omplaceringshund och blir 5 år nästa år och Atlas blir 2 år.

2010-01-03 @ 12:55:56
URL: http://samojedatlas.blogg.se/
Postat av: Molly

Jag tror inte att det spelar någon roll! Om det gått för lång tid och hunden är van med mycket uppmärksamhet kanske det är större risk att den blir avundsjuk, eller?

2010-01-03 @ 21:23:31
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/
Postat av: Linda & Azi

Min egen syn på det - när man pratar om sällskapshund (inte draghundförening med 50 draghundar i en stall osv), man ska vänta minst 2 år och sen får se hur hunden är. Kanske min hund är inte redo vid 2års åldern och är inte 100% än, så får man vänta ännu längre tid. Men mesta lämpligast är att man vänta minst 2 år, för hunden är då fullvuxen och de ovanan beteendet hos valpen dras inte lika lätt då av den första hund. Om den första hund är själv en valp fortfarande, så kan den lätt härma ovanan beteendet hos nya valpen som skäll, gnäll, kissa inomhus osv. Då har du två valpar att jobba med :)

2010-01-04 @ 09:18:38
URL: http://astirazalea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0