Duktiga vi på valpkurs

Kära dagbok.

Valpkurs lektion 2 avklarad - med en guldstjärna i kanten ;). Mer kontaktövningar blev det men vi försvårade det hela såklart! Jag fick vara med och visa ett moment med en av ledarna! Ens matte eller husse skulle kasta godis ca en halvmeter ifrån en och medan man åt den så flyttade dom sig lite så vi var tvunga att gå fram till dom för att ta kontakt, då kastades en godis igen och matte gick några steg till så jag fick springa ikapp henne och ta ögonkontakt. Sedan fick jag och matte försvåra övningen för vi var så duktiga, matte kastade iväg en godis och vände sig med ryggen mot mig, så när jag ätit upp godisen fick jag gå runt matte för att ta ögonkontakt.
Det var himla roligt iallafall!
I slutet ställde vi upp oss på ett led och fick gå slalom mellan hundar och ägare. Matte var så stolt över mig att hon kunde börja gråta! Jag gick fot med ögonkontakt slalom mellan allihopa, vek inte undan med blicken för en sekund. Matte hörde ledarna ropa - Där snackar vi kontakt!
Matte kommer leva på det där hela veckan ;)!

Gibbe var också superduktig såklart, vi är faktiskt lika duktiga! Gibbe blev bara lite fundersam över en övning vi skulle göra. Panik inkallning kallade dom övningen. Dom sa att den var bra att ha ifall man var ute i skogen, hunden var lös och man t.ex plötsligt upptäcker en orm mitt vid vägen en bit fram. Matte skulle iallafall ge kopplet till en av ledarna, gå iväg lite och helt plötsligt börja ropa o vara jätte glad och säga "TIIIITTAAA, titttaaa vad jaaag hittade" oså skulle hon då ha lagt en hög med korv på ett ställe vid gräset och låtsas ha hittat världens grej! Så då kom vi ju springandes som galningar och så låtsades matte äta tillsammans med mig.
Men Gibbe tyckte det var väääldigt underligt att hans matte ropade sådär och att alla andra hundarna blev intresserade, så han sprang i en vid båge och när han såg korvarna blev han så glad att svansen gick som en propeller!

Mycket roliga saker som hänt på valpkursen alltså, så nu gäller det att ligga i och träna, träna, träna! Matte skall öva mycket på det där med att kasta ut godis och gå iväg en bit så jag måste själv ta intiativ till kontakt.
Oså träna mycket på att inte alltid ha godis, jag är grym med godis men kan bli seg utan!

Kommentarer
Postat av: Marina

Jag förstår om din matte är STOLT! Kul med så bra kontaktsökande hund. Det underlättar mycket vid träning.

Ha en bra kväll.

2010-04-13 @ 22:13:56
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Bus Mio

Bravo ni gör era matte stolta över er, ibland måste man ju göra dem till lags när man busar så mkt som vi gör, så måste man kompensera det med vår duktighet! ;-)

2010-04-13 @ 22:29:25
URL: http://luckyprince.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad kul att det går så bra för er. Härlig känsla när vovvarna är duktiga och det går bra på kurser. Då kan man stå ut med att de är lite busiga och håller på när man tex lagar mat :-) Visst får man dåligt samvete om man skällt på dom, men hundar är så underbara och lika glada någon minut efteråt. Ha en bra dag

2010-04-14 @ 11:47:40
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Ebba & Molly

Den kontaktövningen gjorde vi också på kurs! Den är jätterolig :)

2010-04-15 @ 17:15:13
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0